12. Sayı İlkbahar 2008

25,00 

Açıklama

TADIMLIK

Ömer Hayyam şöyle yazmış: “Dostlar bir gün sözleşip bir yerde birleşin; / Oturun sofrasına dünya cennetinin”. Doğanın yeniden doğduğu, bereketin arttığı, daha güçlü bir ışık altında parladığımız ilkbaharın ilk günlerine doğru hazırlamaya başladığımız bu sayımızda, sayfalarımızı bir kez daha dünya cennetinin sofrasına açıyoruz. Bu sofraya oturanların hayatı çok daha uzun, bereketi daim oluyor, her mevsimi ilkbahar gibi yaşayıp çiçek açıyor, solmak nedir bilmiyorlar. Dileğimizi rüzgârın taze soluğuna dolayarak uçuruyor, soframıza konuk olan tüm okurların düşlerine bu bahar coşkusunu katmayı hedefliyoruz.

Türkiye’de 203 armut, 98 elma veya 84 erik türü olabileceği üzerine hayal kuran olmuş mudur bilinmez, ancak sayfalarımızda yer verdiğimiz Prof. Dr. Günay Kut’un değerli araştırması “Meyve Bahçesi”nde gezinenler, 19. yüzyılın son yarısında İstanbul ve taşradaki bağ ve bahçe kültürü üzerine aydınlanacak, şaşırtıcı bir listeyle karşılaşacaklar. “Mantar gibi bitmek” sözü dilimizde sık sık kullanılır da mantarın bir bilim dalı olduğu pek bilinmez. Ne hayvan ne bitki olan mantarın hikâyesini, hayatını mantarların çekici dünyasına adamış Jilber Barutçiyan’ın rehberliğiyle aktarıyoruz. Harold W. Glidden’ın “Asya ve Avrupa’da Limon”u 1930’ların sonunda limon üzerine etimolojik tartışmaları başlatması açısından büyük önem taşıyor. İleriki sayılarımızda günümüzde bu tartışmanın aldığı boyutu gözler önüne serecek yazılara da yer vermeyi planlıyoruz.

Musa Dağdeviren’in Hıdırellez’e yaraşan tarifleri ve “ağzımızın bayram tadı” keşkek üzerine yazdıklarını okuyanlar, yemeğin hikâyesinin sadece damak zevkimizi değil algımızı, kültürümüzü, düşüncemizi ne denli ötelere savurduğunu bir kez daha görecek. Polisiye edebiyatının Antepli kalemşoru Ahmet Ümit’in nasıl çiğ köfte yoğurduğunu, öykücülüğümüzün sofrası bize en açık dostlarından Behçet Çelik’in bekâr evlerinde neler pişirilip yendiğine dair anı ve gözlemlerini, Papa V. Pio’nun özel aşçısı Scappi’nin eşsiz başyapıtını, Bizans mozaiklerindeki yeme-içme betimlemelerini, Piyer Loti Kahvesi’nin kurucusu değerli etnolog Sabiha Tansuğ’un hikâyesini merak edenleri YemekveKültür’ün ilkbahar sofrasına davet ediyoruz.

İçindekiler
Bekâr Öğrenci Evlerinde Yemek  – Behçet Çelik
Bir Antepli Olarak Kişisel Çiğ Köfte Tarihçem  – Ahmet Ümit
Boğazına Düşkün Kişiler Üzerine  – Brillat-Savarin
En Ünlü Oburumuz Yahya Kemal – Süleyman Bulut
Unutulmuş Halk Yemeklerinden Yedi Tarif  – Musa Dağdeviren
Meyve Bahçesi – Günay Kut
Mantar: Ne Hayvan Ne Bitki, Başka Bir Âlem  – Jilber Barutçiyan
Keşkek, Ağzımızın Bayram Tadı – Musa Dağdeviren
Asya ve Avrupa’da Limon  – Harold W. Glidden
Hellim Ürününe Bilimsel Bir Yaklaşım ve Çözümleme  – Mustafa Kemal Kasapoğlu
Hayatın Esas Gailesi – Alin Taşçıyan
Scappi’nin Yemek Sanatı  – Çiğdem Tümer
Scappi’nin Mutfağında  – Özge Samancı
Sabiha Tansuğ ve Piyer Loti (Kahvesi)  – Yıldız Cıbıroğlu
Babette’in Şöleni  – Sharon Croxford